-
Hur mycket handlar vi via sociala medier?
- Social shopping kallas det när konsumenten handlar direkt genom sociala medier
- En tredjedel av internetanvändarna över 16 år känner inte till begreppet alls
- Endast 3 procent känner till företelsen och har köpt något direkt genom sociala medier
Att handla direkt genom sociala medier, även kallat ”social shopping”, är liksom liveshopping ett relativt nytt sätt att e-handla. Det kan exempelvis ske på Instagram, där företag eller influencers lägger upp produkter som konsumenten kan klicka hem direkt i appen. 33 procent känner inte till fenomenet alls och ytterligare 19 procent har bara hört talas om det. 45 procent känner till fenomenet men endast 7 procent av dessa har köpt något själva via sociala medier.
Att notera kopplat till detta är att svenskarna använder sociala medier mer och mer för varje år. Till exempel växte andelen som använder sociala medier dagligen från 28 till 63 procent mellan 2010 och 2018, enligt Internetstiftelsens rapport ”Svenskarna och internet 2021”.