Handeln förklarad | E-handel | Försäljning
Läs om e-handelns försäljning. Här beskrivs hur, när och av vilka aktörer som svenskarna helst e-handlar.
-
Hur ser försäljningen ut i e-handeln?
Hur ser försäljningen ut i e-handeln?
- Försäljningen i e-handeln har minskat under 2022, för första gången sedan 2008
- Pandemin har gett e-handeln en rejäl skjuts och fortsätter att öka
Försäljningen i e-handeln växer snabbt. Under de senaste fem åren har den totala försäljningen mer än fördubblats, från 67 miljarder kronor år 2007 till 136 miljarder år 2022.
Försäljningen inom e-handeln har fått en stor skjuts under pandemin då restriktioner och sjukdom gjorde att fler stannade hemma och att många handlade online istället för i fysisk butik. Detta framgår tydligt av diagrammet ovan. Tillväxttakten var hela 40 procent under 2020 jämfört med ett snitt på cirka 15 procent under åren innan. Trots den kraftiga ökningen har e-handeln minskat sin omsättning under 2022, och tillväxttakten har minskat med 7 procentenheter.
-
Vilka delbranscher omsätter mest i e-handeln?
Vilka delbranscher omsätter mest i e-handeln?
- Hemelektronik står för störst andel av e-handelns omsättning
- En anledning till detta är att hemelektronikhandeln säljer relativt kapitaltunga (dyra) varor
I fysisk butik är dagligvaror den varukategori som konsumenterna lägger den största delen av sina pengar på. I e-handeln ser det annorlunda ut. Där är istället hemelektronik den omsättningsmässigt största branschen. Detta beror på e-handelsandelen är hög och att varorna är relativt kapitaltunga, det vill säga dyra. Den e-handelsbransch som omsätter näst mest är kläder och skor På tredje plats kommer dagligvaruhandeln trots att bara 6 procent av försäljningen sker på nätet. Detta beror på att branschen som helhet är så pass stor att dessa få procent ändå motsvarar stora summor.
-
När på dagen handlar vi mest online?
När på dagen handlar vi mest online?
- Svenskarna e-handlar dygnet runt
- Vi handlar mest på kvällen, runt klockan 21
En tydlig skillnad mellan fysisk handel och e-handel är öppettiderna. Hemsidorna där vi e-handlar är aktiva dygnet runt varje dag, vilket gör det möjligt att e-handla under dygnets alla timmar. I diagrammet visas e-handelsförsäljningens fördelning över dygnet, jämfört med ett medelvärde på 100.
Svenskarna tenderar att e-handla mest på kvällarna. Runt klockan 21.00 handlar vi som mest online. Det finns faktiskt ingen tid på dygnet när vi inte e-handlar alls. Till och med på småtimmarna, mellan 02.00 och 05.00, sker försäljning via internet, om än i mycket mindre utsträckning än snittet.
-
Vilka veckodagar handlar vi mest online?
Vilka veckodagar handlar vi mest online?
- E-handeln är relativt jämnt fördelad över veckodagarna
- Vi handlar minst på lördagar
- Vi handlar mest på söndagar
Svenskarnas e-handel är förhållandevis jämnt fördelad över veckodagarna. I diagrammet ovan redovisas e-handelsförsäljningens fördelning jämfört med ett medelvärde på 100, och försäljningen håller sig relativt nära detta värde under hela veckan.
På lördagar e-handlar vi som minst, då ligger index på 84. Helgplanerna är i full gång och många har annat att göra än att handla online. Söndagar är med index 117 den veckodag då vi e-handlar som mest. Många passar på att använda veckans sista dag till att planera och storhandla inför veckan som kommer.
-
När på året handlar vi mest online?
När på året handlar vi mest online?
- Svenskarna e-handlar som mest under årets sista kvartal
- I november e-handlar vi som mest
Svenskarna handlar som mest online under årets sista kvartal. I december infaller julhelgen och under månaden innan förbereder vi oss genom att handla julklappar och annat som hör högtiden till. I november infaller även årets största rea-dagar: Black Friday och Cyber Monday. På senare år har Black Friday på många håll utvecklats till Black Week, med nedsatta priser en hel vecka i november. I november sker mer än 11 procent av årets försäljning jämfört med ett snitt på runt 8 procent under resterande månader.
Februari och juli är månaderna med årets lägsta försäljningsandel, 7,2 procent respektive 6,5 procent. I början av året, efter månader av firande, och mitt på sommaren är alltså de månader som svenskarna handlar minst online.
-
Hur e-handlar vi i Sveriges olika regioner?
Hur e-handlar vi i Sveriges olika regioner?
- I Stockholm e-handlar flest: 8 av 10 personer
- Stockholm har högst snittköp med 2 747 kronor
Hur mycket vi handlar online skiljer sig mellan regionerna. I Stockholm uppger 8 av 10 konsumenter att de handlar online, och regionen har även det högsta snittköpet med 2 747 kronor. Andra regioner där konsumenterna också e-handlar i denna utsträckning är Kalmar, Uppsala och Örebro med 79 procent vardera.
Lägst e-handelsandel finner vi i Västmanland, Västerbotten och Kronoberg. E-handelsandelen är dock inte dramatiskt mycket lägre, mer än 7 av 10 i Kronoberg uppger att de e-handlar.
Lägst snittköp görs i Jämtland och Kalmar, där det ligger runt 1 900 kronor. I Stockholm handlar man alltså i snitt för 900 kronor mer per köp än i dessa regioner.
-
Vilka e-handlare är populärast?
Placering Aktör Röstandel 1 Apotea 14,5% 2 Zalando 5,5% 3 H&M 4,0% 4 Webhallen 3,3% 5 Adlibris 2,8% 6 CDON 2,7% 7 Amazon 2,5% 8 Tradera 2,5% 9 Inet 2,1% 10 Bokus 1,9% Källa: E-barometern, årsrapport 2021
Bas: Har e-handlat. Favoritaktör att e-handla från.Vilka e-handlare är populärast?
Ovan presenteras de tio mest populära e-handelsföretagen ur konsumenternas perspektiv. I topp ligger Apotea, som får 14,5 procent av rösterna.
På topp 10-listan finns en mix av aktörer. De flesta är renodlade e-handlare med få eller inga fysiska butiker. Apotea, Adlibris och Bokus är exempel på detta. Andra aktörer klassas som marknadsplatser och samlar produkter från flera företag under samma tak, till exempel CDON och Zalando. H&M är den enda traditionella detaljisten på topp 10-listan.
-
I vilken utsträckning handlar vi från andra länder?
I vilken utsträckning handlar vi från andra länder?
- 15 procent av e-handelskonsumenterna uppger att de har handlat från utlandet under den senaste månaden
- Fler och fler utländska aktörer etablerar sig i Sverige
Svenskarna handlar i störst utsträckning nationellt, alltså från företag i Sverige. 15 procent uppger att de har handlat från andra länder under den senaste månaden. Sedan 2017 har andelen som har handlat från utländska sajter halverats, vilket till stor del beror på att tullavgifter på varor från Kina har ökat kraftigt under senare år. En annan viktig anledning är att flera utländska aktörer har etablerat sig i Sverige under de senaste åren genom att etablera lagerverksamhet i landet. Det blir alltså svårare och svårare att avgöra från vilket land man handlar i och med att samma företag kan ha noder i flera olika länder.
-
Från vilka länder e-handlar vi mest?
Från vilka länder e-handlar vi mest?
- Svenskar som e-handlar utomlands handlar främst från Tyskland.
- Svenskar handlar mindre och mindre från Storbritannien på grund av Brexit
När vi handlar från utlandet handlar vi främst från Tyskland (32 procent) och Kina (15 procent). Vi handlar dock mindre och mindre från Storbritannien sedan Brexit, då det har fört med sig förhöjda kostnader i form av till exempel moms. Storbritanniens andel av de svenska utlandsköpen minskade från 26 till 11 procent under perioden 2019-2022, vilket resulterade i att Kina gick om Storbritannien 2022.
-
Vilka utländska e-handlare är populärast?
Placering Aktör Andel 1 Amazon 19% 2 Wish 10% 3 Ebay 5% 4 Zalando 3% 5 Shein 2% 6 Autodoc 2% 7 Asos 2% 8 Floryday 1% 9 Aliexpress 1% 10 Etsy 1% Vilka utländska e-handlare är populärast?
Ovan visas topp 10-listan över de mest populära internationella e-handlarna. I topp ligger Amazon med 19 procent av de svenska e-handelskonsumenternas röster. Hälften så många röstade på Wish som kommer på andra plats med 10 procent, följt av Ebay med 5 procent.
Som nämns i kortet om de populäraste svenska e-handlarna finns det en mix av aktörer på topplistan: renodlade e-handlare, marknadsplatser och traditionella detaljister som har lagt till e-handel. Den internationella listan domineras av marknadsplatser, det vill säga aktörer som samlar produkter från flera företag under samma tak. De tre toppnamnen på listan: Amazon, Wish och Ebay, är alla exempel på marknadsplatser.
-
Vad brukar vi e-handla från utlandet?
Vad brukar vi e-handla från utlandet?
- Kläder och skor är vanligast att handla från utlandet
- Böcker och media respektive möbler och heminredning köps i minst utsträckning
När svenskarna handlar från utlandet är det främst kläder och skor som ligger i varukorgen. 25 procent av de konsumenter som handlar online uppger att deras senaste köp utgjordes av kläder eller skor, därefter kommer hemelektronik med 12 procent. Var fjärde vara som beställs från utlandet är alltså ett klädesplagg eller ett par skor.
Böcker och media samt möbler och heminredning köps i minst utsträckning och står för 6 procent vardera av de senaste köpen. Detta kanske inte är så förvånande med tanke på att många läser böcker på svenska och att det kan vara omständligt att beställa möbler från utlandet.
Läs mer om e-handel
-
Framtid & prognoser
Läs om e-handelns prognostiserade utveckling kommande år.
-
Internationell jämförelse
Läs om Sveriges e-handel jämfört med andra länder.
-
Logistik
Läs om e-handelns logistik, till exempel hur svenskar får sina e-handlade varor levererade.
-
Nätkonsumenter
Läs om hur mycket och varför svenskar e-handlar. Här hittar du också information om nya fenomen såsom liveshopping.
-
Försäljning
Läs om e-handelns försäljning. Här beskrivs hur, när och av vilka aktörer som svenskarna helst e-handlar.
-
Ekonomiska nyckeltal
Läs om e-handelns ekonomiska utveckling genom nyckeltal såsom omsättning, antal anställda och antal företag.
-
Betalning & säkerhet
Läs om onlinebetalningar och hur trygga svenskar känner sig med att handla varor på nätet.