
Handeln förklarad | E-handel | Logistik
Läs om e-handelns logistik, till exempel hur svenskar får sina e-handlade varor levererade.
-
Hur får svenskarna sina paket levererade?
Hur får svenskarna sina paket levererade?
- Ungefär hälften får sina paket levererade till ett utlämningsställe
- Utlämningsställe är det leveranssätt som de flesta föredrar men även postlåda/box är ett populärt alternativ
När vi väl har handlat våra produkter online är det dags att få dem levererade. Hälften av paketen, 48 procent, levereras till utlämningsställen, där konsumenten hämtar upp dem. Mindre vanliga alternativ är att få paketet levererat med kvittens dagtid eller kvällstid, 5 procent, eller att hämta upp paketet själv i fysisk butik, 3 procent.
Utlämningsställe är det populäraste leveransalternativet bland e-handelskonsumenterna. 28 procent uppger att de helst vill hämta varan på ett utlämningsställe. Andra populära leveransalternativ är postlåda/box, leverans till dörren och leverans till paketbox.
-
Vad är viktigast för konsumenten när onlinevaror levereras?
Vad är viktigast för konsumenten när onlinevaror levereras?
- Det viktigaste med leveransen är att få välja hur varan ska levereras, enligt e-handelskonsumenterna själva
- Tydlighet kring datum och frakt är också viktigt
När det kommer till leveranser av e-handelsvaror är vissa faktorer viktigare för konsumenterna än andra. Att själv få välja hur varan ska levereras är det allra viktigaste enligt 87 procent av e-handelskonsumenterna. Det är även viktigt med tydlighet angående när varan ska levereras, enligt 81 procent. Faktorer som att få varan levererad på helgen återfinns inte lika högt upp på prioriteringslistan, 22 procent av e-handelskonsumenterna valde det som viktigaste leveransfaktor. Konsumenten är inte heller så intresserad av att ändra på särskilt mycket när varan väl är på väg, det är viktigare att få välja leveranssätt och leveranstid direkt i checkouten.
Läs mer om e-handel
-
Framtid & prognoser
Läs om e-handelns prognostiserade utveckling kommande år.
-
Internationell jämförelse
Läs om Sveriges e-handel jämfört med andra länder.
-
Logistik
Läs om e-handelns logistik, till exempel hur svenskar får sina e-handlade varor levererade.
-
Nätkonsumenter
Läs om hur mycket och varför svenskar e-handlar. Här hittar du också information om nya fenomen såsom liveshopping.
-
Försäljning
Läs om e-handelns försäljning. Här beskrivs hur, när och av vilka aktörer som svenskarna helst e-handlar.
-
Ekonomiska nyckeltal
Läs om e-handelns ekonomiska utveckling genom nyckeltal såsom omsättning, antal anställda och antal företag.
-
Betalning & säkerhet
Läs om onlinebetalningar och hur trygga svenskar känner sig med att handla varor på nätet.