Handeln förklarad | E-handel | Internationell jämförelse
Läs om e-handelns ekonomiska utveckling genom nyckeltal såsom omsättning, antal anställda och antal företag.
-
Hur e-handlar vi i Sverige jämfört med andra länder?
Miljoner konsumenter som e-handlar Uppskattad genomsnittlig köpesumma per person och år Storbritannien 49,3 2 316 € Sverige 7,6 1 932 € Belgien 7,8 1 572 € Danmark 4,1 2 916 € Nederländerna 13,0 1 968 € Polen 25,8 1 296 € Tyskland 62,1 2 088 € Norge 3,9 2 364 € Italien 40,0 1 608 € Spanien 34,6 1 452 € Frankrike 44,7 2 208 € Finland 4,1 1 392 € Källa: E-barometern, årsrapport 2021 Hur e-handlar vi i Sverige jämfört med andra länder?
Mäter man i antal individer som e-handlar är det Tyskland som kommer på första plats med drygt 62 miljoner människor. Det är åtta gånger fler människor som e-handlar än i Sverige. Med denna sortering kommer Sverige på nionde plats.
Högst genomsnittlig köpesumma per e-handelskonsument återfinns i Danmark med 2 916 euro per år. Sett till snittköp kommer Sverige på sjunde plats med 1 932 euro per år.
-
Hur mycket e-handlar man i de europeiska länderna?
Hur mycket e-handlar man i de europeiska länderna?
Diagrammet ovan visar hur stor del av de som har använt internet de senaste 12 månaderna har e-handlat under samma period. Sverige ligger högt på listan, det är bara tre länder som e-handlar mer än Sverige. På topp hittar vi Norge, där motsvarande siffra är hela 92 procent. Lägst andel återfinns i Montenegro med 28 procent.
Alla de nordiska länderna förutom Island är representerade på topp 10-listan. Både Norge och Danmark har en större andel e-handelskonsumenter, med 92 procent och 88 procent respektive, därefter kommer Sverige. I Finland är den minst bland de nordiska länderna med 79 procent.
-
Vilka produkter handlar vi mest i EU?
Vilka produkter handlar vi mest i EU?
- Européer handlar mest kläder och skor när de handlar online
När européer e-handlar är det tydligt att det är kläder och skor som är mest populärt. Nästan 70 procent av de européer som har handlat online under perioden januari-mars 2022 har köpt kläder, skor eller accessoarer. Nästan längst ner på listan kommer fysiska filmer och serier. Att streama eller köpa en digital film gör vi å andra sidan via nätet i stor utsträckning, vilket inte är så förvånande, digitala filmer och serier kommer på andra plats över vad européer har köpt online under perioden.
Andra populära onlineköp för européer är möbler och heminredning och fysiska böcker. Att köpa fysiska böcker online är dock inte lika vanligt i Sverige. Läs mer om hur just svenskarna e-handlar här.
Läs mer om e-handel
-
Framtid & prognoser
Läs om e-handelns prognostiserade utveckling kommande år.
-
Internationell jämförelse
Läs om Sveriges e-handel jämfört med andra länder.
-
Logistik
Läs om e-handelns logistik, till exempel hur svenskar får sina e-handlade varor levererade.
-
Nätkonsumenter
Läs om hur mycket och varför svenskar e-handlar. Här hittar du också information om nya fenomen såsom liveshopping.
-
Försäljning
Läs om e-handelns försäljning. Här beskrivs hur, när och av vilka aktörer som svenskarna helst e-handlar.
-
Ekonomiska nyckeltal
Läs om e-handelns ekonomiska utveckling genom nyckeltal såsom omsättning, antal anställda och antal företag.
-
Betalning & säkerhet
Läs om onlinebetalningar och hur trygga svenskar känner sig med att handla varor på nätet.