Handeln förklarad | E-handel | Logistik
Läs om e-handelns logistik, till exempel hur svenskar får sina e-handlade varor levererade.
-
Hur får svenskarna sina paket levererade?
Hur får svenskarna sina paket levererade?
- Nästan hälften får sina paket levererade till ett utlämningsställe
- Paketboxarna tar allt fler marknadsandelar, från 0 procent sista kvartalet 2017, till 14 procent under samma kvartal 2022.
När vi väl har handlat våra produkter online är det dags att få dem levererade. Nästan hälften av paketen, 44 procent, levererades till utlämningsställen, där konsumenten hämtar upp dem. Mindre vanliga alternativ är att få paketet levererat med kvittens dagtid eller kvällstid, eller att hämta upp paketet själv i fysisk butik, 3 procent.
Utlämningsställe är det populäraste leveransalternativet bland e-handelskonsumenterna. 28 procent uppger att de helst vill hämta varan på ett utlämningsställe. Andra populära leveransalternativ är postlåda/box, leverans till dörren och leverans till paketbox.
-
Hur stor andel fick sitt paket levererat till en paketbox?
Hur stor andel fick sitt paket levererat till en paketbox?
- Leveranser till paketbox har ökat med 13 procentenheter i mindre orter, från 2019 till 2022
- Andelen har varit högre i storstäder men har på några år blivit lägre jämfört med de mindre orterna.
Paketboxarna erbjuder ett väldigt flexibelt sätt att få paketen levererade. Köandet blir minimalt och boxarna behöver inte förhålla sig till öppettider. Historiskt har marknaden varit instabil bland aktörerna men har på kort sikt expanderat och därmed ökat i popularitet bland folket. Den uppåtgående trenden för paketboxar kommer troligtvis att fortsätta under en längre tid.
Läs mer om e-handel
-
Framtid & prognoser
Läs om e-handelns prognostiserade utveckling kommande år.
-
Internationell jämförelse
Läs om Sveriges e-handel jämfört med andra länder.
-
Logistik
Läs om e-handelns logistik, till exempel hur svenskar får sina e-handlade varor levererade.
-
Nätkonsumenter
Läs om hur mycket och varför svenskar e-handlar. Här hittar du också information om nya fenomen såsom liveshopping.
-
Försäljning
Läs om e-handelns försäljning. Här beskrivs hur, när och av vilka aktörer som svenskarna helst e-handlar.
-
Ekonomiska nyckeltal
Läs om e-handelns ekonomiska utveckling genom nyckeltal såsom omsättning, antal anställda och antal företag.
-
Betalning & säkerhet
Läs om onlinebetalningar och hur trygga svenskar känner sig med att handla varor på nätet.